Teljeskörű Állásfoglalás – A Permeteződrónok legális alkalmazásának kötelező szabályai 2024.01.03.
Tisztelt Szakemberek, Gazdálkodók, Permeteződrónokkal foglalkozók vagy foglalkozni vágyók!
Tagunk, Borhi András kezdeményezésére és a Vas megyei Növényorvosi Kamara elnökségének egyöntetű támogatásával, 2023. augusztus 15-én közös állásfoglalásra kértük a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalt és a Légügyi Felügyeleti Hatósági Hivatalt. A kérés Hatóságok felé való eljuttatásában, nyomatékosításában segítséget kértünk a Növényorvosi Kamara Országos szervezetétől. A kérés elküldésének napján jelent meg az első hatóságilag engedélyezett növényvédőszer permeteződrónra.
Az elmúlt években rohamosan fejlődtek a permeteződrónokkal kapcsolatos EU-s és magyar jogszabályok, rendeletek és technológiai lehetőségek. Rengeteg a félinformáció, nem megfelelő a tájékoztatás és félrevezető tévhitek keringenek a téma kapcsán, főként a számunkra legfontosabb részében, a mezőgazdasági felhasználással kapcsolatban.
Külön köszönetet szeretnénk mondani a Növényorvosi Kamara elnökének, Hunyadi István úrnak, akinek hathatós segítségével sikerült megkapnunk egy mindenre kiterjedő, teljes állásfoglalást a téma kapcsán. Ezenfelül szeretnénk köszönetet mondani Dr. Szauer Balázsnak, a Cloud for Intelligent Airplace Zrt. vezérigazgatójának, hogy közbenjárt a hatóságoknál a teljeskörű álláspont kialakításában. Az állásfoglalást 2023.12.15-ei dátummal keltezték. A VMNK 2024. január 3-ai napon kapta meg az állásfoglalást.
HIVATALOS ÁLLÁSFOGLALÁS A PERMETEZŐDRÓNOK LEGÁLIS HASZNÁLATÁRÓL:
CloudforIntelligentAirplace Zrt.
M: +36 20 312 1823
E: info@cloudia.info
Magyar Növényvédő Mérnöki és Növényorvosi Kamara
Vas Megyei Területi Szervezet Vezetősége
részére
Tisztelt Hölgyem/Uram!
Hivatkozással 2023. augusztus 15. napján kelt, állásfoglalás iránti kérésükre, és a légiközlekedési hatósággal történt egyeztetést követően, az alábbiakról tájékoztatom:
A feltett kérdések tételes megválaszolását megelőzően globális áttekintést szeretnénk adni arról, hogy a pilóta nélküli légijármű-rendszerekkel megvalósított permetezési tevékenységek milyen jogszabályi kontextusban értelmezhetők. A tevékenység komplexitása révén, itt egyszerre kell kielégíteni különböző szabályozó hatóságok követelményeit, melyek eltérő területeket fednek le:
– Légijárműre vonatkozó követelmények: a felhasznált légijárműnek (pilóta nélküli légi- jármű-rendszer) alkalmasnak kell lennie a tevékenység ellátására, figyelmébe véve az (EU) 2019/945 rendeletben meghatározottakat. Itt kifejezetten a légijármű repülésbiztonsági funkcióit kell szem előtt tartani és vizsgálni.
– Kijuttató eszközre vonatkozó követelmények: kizárólag a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) által kiadott típusminősítéssel ellátott kijuttató eszközök használhatók, így a felhasználandó pilóta nélküli légijármű-rendszemek (UAS) szerepelnie kell a Forgalomba Hozatalra Engedélyezett Növényvédelmi Gépek Jegyzékében1. A jegyzékben csak olyan eszközök szerepelhetnek, melyek a kijuttatás során megfelelően működnek, és kielégítik a kijuttatásra vonatkozó követelményeket. Jogszabályi háttér: a növényvédelmi tevékenységről szóló 43/2010. (IV. 23.) FVM rendelet 33-36.§.
– Felhasznált vegyszerre vonatkozó követelmények: Csak a leiratban megfelelő módon lehet használni a szereket, figyelembe véve a légi munkavégzésre vonatkozó szabályokat is. Jogszabályi háttér: a mező- és erdőgazdasági légi munkavégzésről szóló 44/2005. (V. 6.) FVM- GKM-KvVM együttes rendelet 9.§ (2) és 13.§.
– Távpilótára vonatkozó követelmények: a műveletet csak olyan távpilóta hajthatja végre, aki szerepel a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) mezőgazdasági pilóta nélküli légijármű irányítói nyilvántartásában.
– Művelet elvégzésére vonatkozó követelmények:
- A műveletnek légiközlekedési szempontból engedélyezettnek kell lennie, melyet úgy lehet teljesíteni, ha a műveletet végrehajtó UAS-üzembentartó rendelkezik a légiközlekedési hatóság által kiadott műveleti engedéllyel vagy könnyű UAS-üzembentartói tanúsítvánnyal. Ennek oka, hogy az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet alapján minden kijuttatást magában foglaló művelet speciális kategóriájú műveletnek minősül, melyet csak műveleti engedély vagy könnyű UAS-üzembentartói tanúsítvány birtokában lehet elvégezni. Jogszabályi háttér: 44/2005. (V. 6.) FVM-GKM-KvVM együttes rendelet 3.§ (8).
- A műveletet növényvédelmi szempontból be kell jelenteni a kezelést megelőző munkanap reggel 9 óráig a területileg illetékes növényvédelmi és talajvédelmi igazgatóságnak. Jogszabályi háttér: 44/2005. (V. 6.) FVM-GKM-KvVM együttes rendelet 3/A., 3/B. és 3/C.§.
További részletes információk az alábbi tudományos publikációban érhető el:
Dr. Sándor Zsolt és Dr. Pusztai Máté: Pilóta nélküli légi járművek a mezőgazdaság szolgálatában – a hazai hatósági szabályozási keretrendszer. Repüléstudományi Közlemények, 34(3), 47-57. https://doi.org/10.32560/rk.2022.3.4
A hivatkozott levélben az áll, hogy a pilóta nélküli légijármű-rendszerekkel (továbbiakban drónok) való permetezés illegális, mivel nincs engedélyezett növényvédőszer. Ezen állítás nem helytálló, ugyanis a NEBIH 2023. augusztus 15-én bejelentette, hogy kiadásra került az első módosított engedélyokirat, mely lehetővé teszi a drónokkal történő kijuttatást is2.
A levélben szerepel, hogy milyen kompetenciakövetelmények szükségesek ahhoz, hogy valaki drónnal permetező műveletet hajtson végre. A lista olyan szempontból pontatlan, hogy a képzettségi kompetenciákat a távpilótának kell kielégítenie, és az üzembentartóra vonatkozó követelményeket pedig jogi személy is kielégítheti. Ez a két entitás nem feltétlenül ugyanaz, és az (EU) 2019/947 rendelet is eltérő felelősségi köröket állapít meg az üzembentartóval és a távpilótával szemben. Lényeges, hogy további követelmény is társul a tevékenység elvégzéséhez, mégpedig az, hogy az adott műveletet jelenteni kell a megyei kormányhivatalhoz is (területileg illetékes megyei kormányhivatal növény- és talajvédelmi igazgatósága – NTI).
A MATE típusminősítéssel ellátott pilóta nélküli légijármű önmagában nem elegendő, ugyanis ahhoz, hogy a légiközlekedési hatóság a repülést engedélyező műveleti engedélyt vagy könnyű UAS-üzembentartói tanúsítványt adjon ki, ahhoz szükséges az alábbi konjunktív előfeltételek teljesítése:
– az UAS üzembentartó érvényes felelősségbiztosítással rendelkezik;
– az UAS-üzembentartót a légiközlekedési hatóság nyilvántartásba vette;
– az alkalmazandó UAS-t a légiközlekedési hatóság nyilvántartásba vette; és
– a nyilvántartásba vétel során kiadott nyilvántartási azonosító és nyilvántartási jel az UAS-on feltüntetésre került.
Lényeges, hogy a MyDroneSpace applikáción keresztül a légtér foglalása nem valósul meg, kizárólag tájékoztatást nyújt a légiközlekedés többi szereplője számára az UAS-művelet tényéről és helyéről.
A művelet növényvédelmi szempontból kijuttatási terv nélkül is végrehajtható, ha teljesülnek a 44/2005. (V. 6.) FVM-GKM-KvVM együttes rendelet 3/B.§ (l)-ben foglalt feltételek és ilyenkor lehetőség van ezen jogszabályhely alapján bejelentéssel végezni a műveletet, de ekkor is szükséges, hogy az UAS-üzembentartó rendelkezzen a légiközlekedési hatóság által kiadott műveleti engedéllyel vagy LUC-al.
A továbbiakban a részletes kérdések megválaszolását biztosítjuk – sorrendben, a válasz sorszáma a kérdés sorszámával azonos:
- Hatóanyag-engedélyezési vagy engedély-kiterjesztés során szükséges dokumentumok:
Szét kell választani, hogy légiközlekedési vagy növényvédelmi területről van szó. Légiközlekedési szempontból szükséges, hogy a művelet megkezdését megelőzően az üzembentartó rendelkezzen kiadott műveleti engedéllyel vagy LUC-al, mely feljogosítja arra, hogy a benne foglalt korlátozások alapján a légtérhasználat megvalósuljon. A követelmények azonosak, mint bármely permetezéssel kapcsolatos művelet esetén. A légiközlekedéssel kapcsolatos szabályok nem tesznek különbséget a kijuttatások típusai között.
Növényvédelmi szabályok kielégítésével kapcsolatosan a NÉBIH az illetékes. A kísérleti helyszínekre vonatkozó követelményeket ők határozzák meg, melyek, ha szigorúbbak, mint a légiközlekedési szabályok, akkor értelem szerűen azokat kell betartani. Erre a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott, a műveleti engedély vagy LUC kiadásához szükséges üzemeltetési kézikönyvben is köteles kitérni az üzembentartó.
- Szükséghelyzeti engedélyek
A NÉBIH weboldalán található dokumentumok kitöltése kötelező3, figyelembe véve a 1107/2009 EK rendelet4 53 cikk „Növényvédelmi szükséghelyzetek” c. részt.
- Későbbi műveletek során a dokumentációs kötelezettség
Légiközlekedési szempontból irreleváns, hogy szükséghelyzeti, kísérleti vagy egyéb engedélyokirat biztosítja növényvédelmi oldalról a kijuttatás jogszerűségét, azaz minden kijuttatási művelethez szükséges feltétel a műveleti engedély, vagy LUC megléte és az abban foglaltak teljesítése. Ez utóbbiak megszerzésének pedig a megfelelően képzett személyzet és megfelelő UAS (MATE tanúsítvány, stb.) megléte az előfeltétele.
- Kijuttatásra engedélyezett anyagok
Az engedélyokirat tartalmazza a drónos kijuttatásra vonatkozó követelményeket. Ha ilyen tartalom nem található az adott vegyszer engedély-okiratában, akkor az a szer csak kísérleti engedély birtokában juttatható ki UAS-al, a Pest Megyei Kormányhivatal által engedélyezett módon.
Az engedélyokirat a kijuttatás módjára vonatkozó információt tartalmaz, azaz, hogyan kell, milyen cseppmérettel és egyéb növényvédelmi és időjárási paraméterek betartásával megvalósítani a kijuttatási műveletet.
- Nem megfelelő módon végrehajtott műveleteket végzőkkel szembeni eljárások
Több szervezet tud eljárást kezdeményezni akár hivatalból, akár kérelemre (ez érkezhet társszervtől vagy bejelentés alapján is). A légiközlekedési hatóság azt ellenőrzi, hogy légügyi szempontból a légtérhasználat szabályos volt-e, NÉBIH pedig a növényvédelmi szempontok betartását vizsgálja. Az egyes hatóságok bármikor bevonhatnak más szerveket is kivizsgálásba, és tájékoztatást is adhatnak egymásnak egy-egy eljárásról. így elképzelhető, hogy egy eljárással és egy művelettel kapcsolatosan több hatóság is vizsgálódni fog.
A vizsgálatok célja, hogy a műveletek szabályosságát feltárják.
- Bírságok összege
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (Lt.) 66/A. § (1) bekezdése alapján a légiközlekedési birság felső határa 100 millió forint. A kiszabott bírság a szabálytalanság súlyától, az üzembentartó együttműködésétől, a korábbi szankcióktól és az elkövetett cselekmény kockázatától is függ. A szankciók kiszabásánál a 2017. évi CXXV. törvény a közigazgatási szabályszegések szankcióiról rendelkezéseit kell alapul venni.
A bírság összege semmilyen formában nem befolyásolja az esetleges károkozás nyomán felmerülő kártérítési kötelezettség terjedelmét, ahogyan az esetleges szabálysértési vagy büntetőjogi felelősséggel sem áll összefüggésben.
- Kísérleti engedély kiadása műveleti engedély hiányában
Kísérleti engedély kiadása a földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 19. § a) pontja alapján a Pest Megyei Kormányhivatal hatáskörébe tartozik 2017 óta. Tekintettel az (EU) 2019/947 rendelet 2020. december 31. napján bekövetkezett hatályba lépésére, műveleti engedély nélkül nem lehet szabályos kijuttatást végezni UAS-al, akkor sem, ha nem növényvédőszer kerül kijuttatásra. A kísérleti engedély kiadására vonatkozó eljárás az alábbi linken keresztül elérhető5. Ez alapján a kísérleti engedély kiadása során nem kerül sor a műveleti engedély meglétének vizsgálatára, ugyanakkor az UAS üzembentartó szabály- sértést követ el, amennyiben műveleti engedély hiányában végez a kísérleti engedélynek megfelelő kijuttatási műveletet.
- Könnyítések kérdése
Légiközlekedési hatóság részéről nem elegendő a folyamatban lévő engedélyezés. A tevékenységre
vonatkozó engedély hiányában a művelet szabálytalan. EU rendelet alól nemzeti szinten tilos eltérni
megengedőbb irányba.
- Utólagos ellenőrzések
Az (EU) 2019/947 rendelet UAS.SPEC.050 1. g) pontjának megfelelően az UAS-üzembentartó köteles a távpilóta és az UAS-művelet szempontjából fontos feladatokat ellátó egyéb személyzet, valamint a karbantartó személyzet tagjainak képesítésével, tanfolyamaival kapcsolatos iratokat és adatokat, az érintett személyek alkalmazásának ideje alatt és annak megszűnésétől számított 3 évig, valamint az UAS-en végzett karbantartási tevékenységekkel kapcsolatos információkat és az UAS-műveletekre vonatkozó információk, beleértve a szokatlan műszaki vagy üzemeltetési eseményeket és a műveleti engedélyben előírt egyéb adatokat, legalább 3 évig megőrizni.
Az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet 18. cikke alapján ezeket a légiközlekedési hatóság jogosultellenőrizni. A szabálysértések esetén a 2017. évi CXXV. törvény a közigazgatási szabályszegésekszankcióiról, I. fejezet 4. elévülésre vonatkozó rendelkezései irányadók.
- Légiközlekedési hatóság és NEBIH közötti adatcsere
Igen, van rá lehetőség, hiszen a hatóság a jogszabályok adta keretek között kérhet adatokat magánszemélyekről, szervezetektől és hatóságoktól is.
Kelt: Rajka, 2023. december 15.
Tisztelettel:
CloudforIntelligentAirplace Zrt.
Képviseli: Dr. Szauer Balázs, vezérigazgató
Hivatkozások:
- https://uni-mate.hU/documents/d/mate/forg-hoz-eng-novved-gepek-jegyz_20231117-pdf
- https://portal.nebih.gov.hu/-/magyarorszagon-elsokent-egy-rovarolo-szert-juttathatnak-ki-dronnal
- https://portal.nebih.gov.hu/ugyintezes/noveny/nyomtatvanyok
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/ALL/?uri=CELEX:32009R1107
- https://www.kormanyhivatal.hu/download/5/ff/44000/K%C3%ADs%C3%A9rleti%20enged%C3%A9lyek%20kiad%C3%A1sa.pdf
HIVATALOS ÁLLÁSFOGLALÁSKÉRÉS A VMNK részéről:
Tisztelt Magyar Növényvédő Mérnöki és Növényorvosi Kamara!
Tisztelt Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal!
Tisztelt Légügyi Felügyeleti Hatósági Hivatal!
A Vas megyei Területi Szervezetet – tagja révén – közelről érinti a drónokkal való munkavégzés szabályozása, a kialakult dezinformációs helyzet és jelen állás szerint nem látjuk biztosítottnak, hogy a jogszabályi követelményeknek megfelelő módon lehet bármilyen munkát végezni permetező drónnal, főként növényvédelemben.
A Kamara és a Hatóságok segítségét kérnénk mindenki által közösen egybehangzó álláspont kialakításában, az alábbiak szerint:
A Kamarától, NÉBIH-től és Légügyi hatóságtól szeretnénk tájékoztatást kérni az ügymenetekkel kapcsolatosan. Szeretnénk információkat és a Permetező drónokra vonatkozó közös jogszabályok okán egyértelmű tájékoztatást kapni a hatóságoktól, mivel sok a tisztázatlan kérdés a következő témákban:
- a permetező drónok kísérletben való alkalmazása (kísérleti engedélykérelemmel, műveleti engedély megléte),
- valamint szükséghelyzeti engedéllyel végezhető tevékenység,
- és jövőbeni üzemi felhasználásával kapcsolatban.
A permetező drónok jelen vannak az országban évek óta, viszont használatuk illegális, vagyis nagyon szigorú bizonyos esetekben (okkal!), mivel nincs engedélyezett növényvédőszer készítmény. Az idei évben rendeződött a jogszabályi háttér a képzések tekintetében, a speciális képzés is véglegesedett és minden szükséges képzettség elérhető.
Jelenlegi EU 945 és 947/2019 rendelet és magyar 4/2022. (II. 8.) AM rendelet a mező- és erdőgazdasági légi munkavégzésről szóló 44/2005. (V. 6.) FVM-GKM-KvVM jogszabályok alapján a permetező drónok alkalmazására úgy van lehetőség, ha a következő képzettségek és engedélyek birtokában van a vállalkozó, vagy cég:
- Zöld köny, azaz legalább 80 órás növényvédelmi végzettség, „Növényvédő-szer felhasználó” tanfolyam
- A1/A3 és A2 képesítés
- Pilóta nélküli légijármű irányítói igazolvány – Speciális képzés
- Növényvédelmi drónpilóta végzettség
- Típusminősített drón
- Bejelentett, lajtstromszámmal ellátott drón
- Bejelentett üzembentartó
- Felelősségbiztosítás adott drónra
- NÉBIH Növényvédelmi drónpilóta listán való szereplés a képzések birtokában
(csak a listán szereplő személyek kezelhetnek permetező drónokat!)
Műveleti engedély
(mivel permetező drón esetében, ha bármit kijuttatunk, speciális kategóriáról beszélünk a Légügyi hatóság jogszabályai szerint, műveleti engedély köteles, amelynek kiadása és nyilvántartásba vétele a légügyi hatóság hatásköre)
- Növényvédelmi szakirányítóval szerződés kötése kötelező, amennyiben valaki a tevékenységet folytatni akarja, de nincsen ilyen képzettsége.
- Melyik növényvédelmi szakirányító kötne szerződést kísérletek során megszerzett, kiforrott és szakmailag alátámasztott tapasztalatok hiányában?
A permetező drónnal végzett tevékenység során szükséges, műveleti engedély birtokában:
- Mydronespace applikációval légtérfoglalás speciális kategóriában, ha nem szükséges eseti légteret igényelni 30 nappal előtte
- Eseti légtér, ha szükséges a terület elhelyezkedése miatt, min. 30 nappal előtte
- 30 nappal a művelet előtt kijuttatási terv küldése
- kísérlet esetén 2 nappal a művelet előtt helyszín és időpont küldése
(csatolva a Kísérleti engedélyek kiadása növényvédő szerek esetében drónnal kijuttatva_2023 című fájl, amelyet a Pest Vármegyei Kormányhivatal, Élelmiszerlánc-biztonsági, Állategészségügyi, Növény- és Talajvédelmi Főosztály, Növény- és Talajvédelmi Osztálya adott ki)
Az országban az első Műveleti engedélyt 2023. július végén fogadta el a Légügyi hatóság, az ABZ Drone Kft tájékoztatása szerint. A kísérleti engedélyezési és üzemi folyamatok során is szükségesek a jogszabályok alapján a fentebb felsorolt engedélyek.
Kérdéseink a következők lennének az előzőekben leírtak alapján mind a NÉBIH vonatkozásában, mind a Légügyi hatóság felé való tájékoztatás kérésben, mivel mindkét hatóság felé meg kell felelni a hatályos jogszabályok alapján permetező drónnal kapcsolatos tevékenység esetén:
- Hatóanyag-engedélyezési, vagy engedély-kiterjesztési kísérlet során, mik a szükséges dokumentumok abban az esetben, ha a permetező drónnal a megfelelően képesített pilóta kijuttatást végez?
- Szükséghelyzeti engedély kiadása során milyen dokumentumok és engedélyek szükségesek a tevékenység végzéséhez?
- Későbbi üzemi műveletek során milyen dokumentumok és engedélyek szükségesek?
- Milyen anyagok kijuttatása engedélyezett, valamint milyen anyagok kijuttatása tiltott jelenleg? Egyértelműen tilos növényvédőszerek kijuttatása, csak az engedélyokiratban permetező drónnal való kijuttatásra engedélyezett/kiterjesztett készítménnyel szabad kezelést végrehajtani.
- Milyen eljárások kezdődnek a nem megfelelő dokumentumokkal és engedélyekkel rendelkező személyek és cégek ellen?
- Mekkora összegű bírságok szabhatóak ki az előző 5. kérdésben említett esetben?
- A NÉBIH adhatott vagy adhat ki Kísérleti engedélykérelmet Műveleti engedély hiányában?
- A NÉBIH és a Légügyi hatóság tervezi a mezoparcellás hatóanyag-engedélyezési kísérletek esetén a könnyítést, valamely formában? Mondjuk készülés alatt lévő műveleti engedély elfogadása?
- Az utólagos ellenőrzések során, visszamenőleg hány évre és milyen dokumentumokat kérhetnek a hatóságok?
- A Légügyi hatóság kérheti a NÉBIH-től az évek során kiadott kísérleti, szükséghelyzeti és üzemi engedélyeket, amelyek Permetező drónokkal kapcsolatos tevékenységet tartalmaznak?
Segítségüket előre köszönve:
NMNK Vas Megyei Területi Szervezete
Vezetőség
Szombathely, 2023.08.15
Hivatalos dokumentumok:
Állásfoglalás kérése Permetező drónok jelenlegi helyzetéről 2023.08.15. – VMNK vezetőség
CloudIA_valaszlevel_Kamara Permeteződrónok legális alkalmazása – Állásfoglalás 2023.12.15